Τότε
Στα δεκαέξι πήρα το Πτυχίο μου στο βιολί από το Εθνικό Ωδείο της Κύπρου. Στις εξετάσεις, εκτός από τα κοντσέρτα του Μότσαρτ και του Μέντελσον έπαιξα και την Ραψωδία για βιολί και πιάνο, ένα από τα πρώτα ολοκληρωμένα έργα μου. Στα χαρτιά μου υπήρχαν ήδη κάποιες έτοιμες παρτιτούρες και δεκάδες σκίτσα, σχέδια για όπερες, συμφωνίες , κουαρτέτα.
Στα είκοσι μου δίδασκα στο Εθνικό Ωδείο της Αθήνας.
Τότε ανακάλυψα τα τραγούδια του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι και άνοιξε μέσα μου ένας καινούριος κόσμος. Άρχισα να γράφω και τραγούδια. Το πάθος μου για την θάλασσα με οδήγησε στον Καββαδία. Πιστεύω ότι ήμουν ο πρώτος που τον μελοποίησε. Κάποια από εκείνα τα θαλασσινά μου τραγούδια τα τραγούδησε στις ‘Εσπερίδες’ ο Γιώργος Ζωγράφος. Τότε γνώρισα και τον Παύλο Μάτεση και έφτιαξα τραγούδια και σε δικούς του στίχους. Δύο από αυτά («Ο Τζίμης απ’ το Κάρντιφ» και «Ο Ναύτης από τον Απείρανθο») τα τραγούδησε η Πόπη Αστεριάδη σε δίσκο της Lyra. Σε ποιήματα του Μάτεση συνέθεσα και έναν κύκλο από οκτώ τραγούδια με τον τίτλο «Πατριδογραφία». Σατυρικά, γλυκόπικρα, δεικτικά τραγούδια που όμως η Λογοκρισία τα απέρριψε ως ‘ακατάλληλα προς κυκλοφορίαν’ και δεν ηχογραφήθηκαν ποτέ. Η κατάσταση στην Ελλάδα της χούντας ήταν ασφυκτική.
Με τον Γρηγόρη Μπιθικότση ηχογράφησα σε δίσκο της Columbia δύο άλλα τραγούδια μου και έφυγα για το Λονδίνο.
Τότε
Στα δεκαέξι πήρα το Πτυχίο μου στο βιολί από το Εθνικό Ωδείο της Κύπρου. Στις εξετάσεις, εκτός από τα κοντσέρτα του Μότσαρτ και του Μέντελσον έπαιξα και την Ραψωδία για βιολί και πιάνο, ένα από τα πρώτα ολοκληρωμένα έργα μου. Στα χαρτιά μου υπήρχαν ήδη κάποιες έτοιμες παρτιτούρες και δεκάδες σκίτσα, σχέδια για όπερες, συμφωνίες , κουαρτέτα.
Στα είκοσι μου δίδασκα στο Εθνικό Ωδείο της Αθήνας.
Τότε ανακάλυψα τα τραγούδια του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι και άνοιξε μέσα μου ένας καινούριος κόσμος. Άρχισα να γράφω και τραγούδια. Το πάθος μου για την θάλασσα με οδήγησε στον Καββαδία. Πιστεύω ότι ήμουν ο πρώτος που τον μελοποίησε. Κάποια από εκείνα τα θαλασσινά μου τραγούδια τα τραγούδησε στις ‘Εσπερίδες’ ο Γιώργος Ζωγράφος. Τότε γνώρισα και τον Παύλο Μάτεση και έφτιαξα τραγούδια και σε δικούς του στίχους. Δύο από αυτά («Ο Τζίμης απ’ το Κάρντιφ» και «Ο Ναύτης από τον Απείρανθο») τα τραγούδησε η Πόπη Αστεριάδη σε δίσκο της Lyra. Σε ποιήματα του Μάτεση συνέθεσα και έναν κύκλο από οκτώ τραγούδια με τον τίτλο «Πατριδογραφία». Σατυρικά, γλυκόπικρα, δεικτικά τραγούδια που όμως η Λογοκρισία τα απέρριψε ως ‘ακατάλληλα προς κυκλοφορίαν’ και δεν ηχογραφήθηκαν ποτέ. Η κατάσταση στην Ελλάδα της χούντας ήταν ασφυκτική.
Με τον Γρηγόρη Μπιθικότση ηχογράφησα σε δίσκο της Columbia δύο άλλα τραγούδια μου και έφυγα για το Λονδίνο.
Στο Πέραμα – Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Ξάπλωσε λίγο – Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Στο Λονδίνο γνωρίστηκα και συνεργάστηκα με την Μαρία Φαραντούρη και με την κορυφαία τραγωδό Ασπασία Παπαθανασίου. Με την Μαρία Φαραντούρη κάναμε συναυλίες στο Λονδίνο και στην Ιταλία με στόχο την κινητοποίηση της κοινής γνώμης για την απελευθέρωση του Μίκη Θεοδωράκη και των άλλων πολιτικών κρατούμενων της χούντας. Με την Ασπασία Παπαθανασίου συνεργαστήκαμε κυρίως σε δύο projects. Στον «Επιτάφιο» του Ρίτσου, που κυκλοφόρησε σε δίσκο LP με θεατρική απαγγελία του έργου από την Ασπασία σε δική μου μουσική υπόκρουση και στην τραγωδία «Σίβυλλα» του Άγγελου Σικελιανού που παρουσιάστηκε στο Cambridge Theatre του Λονδίνου. Κατά την ίδια περίοδο έγραψα και αρκετά τραγούδια, πολιτικού κυρίως περιεχομένου, πάνω σε διάφορα ποιήματα όπως και σε δικούς μου στίχους.
Το 1970 Μίκης Θεοδωράκης αφέθηκε ελεύθερος και βγήκε στο εξωτερικό. Μου ζήτησε να ενορχηστρώσω το ‘Πνευματικό Εμβατήριο’ του που παρουσιάστηκε σε μεγάλη συναυλία έργων του στο Albert Hall με την Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου. Εγώ διεύθυνα το πρώτο μέρος της συναυλίας και ο Μίκης το δεύτερο. Τραγούδησαν η Φαραντούρη, ο Καλογιάννης και ο Τζον Θεοχάρης. Με τον Θεοχάρη (απόφοιτο της RADA, της περίφημης Ακαδημίας Θεάτρου) έκανα και την πρώτη θεατρική μου δουλειά στην Αγγλία γράφοντας την μουσική για την «Σαμία» του Μενάνδρου. Τα χειρόγραφα τού έργου είχαν μόλις βρεθεί και κατέληξαν στην Ελληνική Υπηρεσία του BBC που ανέλαβε να το πρώτο-παρουσιάσει από το ραδιόφωνο. Η παραγωγή, σκηνοθετημένη από τον Θεοχάρη, προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον. Από την μουσική μου στην «Σαμία» με ‘ανακάλυψε’ και το περίφημο BBC Drama Department και έγινα τακτικός του συνεργάτης γράφοντας μουσική, στα χρόνια που ακολούθησαν, για δεκάδες θεατρικές του παραγωγές.
Την ίδια περίπου περίοδο άρχισε η συνεργασία μου και με την Ελληνική Υπηρεσία του BBC, αρχικά κυρίως σε εκπομπές μουσικού/λογοτεχνικού περιεχομένου. Σε κατοπινή φάση έγινα διευθυντής της Ελληνικής Υπηρεσίας του BBC για τρία χρόνια.
Τον Απρίλιο του 1974, λίγους μήνες μετά την φοιτητική εξέγερση του Πολυτεχνείου και ακόμα λιγότερους μέχρι την πτώση της Χούντας, η Μαρία Φαραντούρη τραγούδησε στο κατάμεστο Round House του Λονδίνου το «Κάντο Χενεράλ» του Θεοδωράκη και τον δικό μου κύκλο τραγουδιών «Εξορία και Νοέμβρης 1973» σε ποιήματα του Βασιλικού και σε δικά μου.
Στερνό Απομεσήμερο – Μαρία Φαραντούρη
Σε σκότωσαν
Την ίδια εποχή, ηχογράφησα για τις ανάγκες των προγραμμάτων της Ελληνικής Υπηρεσίας του BBC (κυρίως για την εκπομπή «Θάλασσα και Θαλασσινοί) και μερικά από τα 11 τραγούδια μου σε ποιήματα του Καββαδία. Ήταν μια απλή ηχογράφηση για φωνή και πιάνο, που έγινε στο στούντιο S16 του BBC στο Bush House, με τον Τζον Θεοχάρη και τον Αντώνη Στεφανόπουλο τραγούδι και εμένα στο πιάνο.
Την ίδια εποχή, ηχογράφησα για τις ανάγκες των προγραμμάτων της Ελληνικής Υπηρεσίας του BBC (κυρίως για την εκπομπή «Θάλασσα και Θαλασσινοί) και μερικά από τα 11 τραγούδια μου σε ποιήματα του Καββαδία. Ήταν μια απλή ηχογράφηση για φωνή και πιάνο, που έγινε στο στούντιο S16 του BBC στο Bush House, με τον Τζον Θεοχάρη και τον Αντώνη Στεφανόπουλο τραγούδι και εμένα στο πιάνο.
Γράμμα ενός Αρρώστου – Αντώνης Στεφανόπουλος
Πούσι – Τζον Θεοχάρης
Το Καραντί – Αντώνης Στεφανόπουλος
Ένας Νέγρος Θερμαστής – Αντώνης Στεφανόπουλος
Σταυρός του Νότου – Τζον Θεοχάρης
«Το καλοκαίρι του 1974 η δημοκρατία αποκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Αποφάσισα τελικά να παραμείνω στην Αγγλία. Οι μουσικές αναθέσεις από το BBC Drama Department ήταν πλέον αρκετά συχνές και κάποιες από αυτές συνέβαλαν αποφασιστικά στην διαμόρφωση του γενικότερου μουσικού μου προβληματισμού. Σε εκείνη την φάση, το πιο σημαντικό για μένα, ήταν ότι οι μουσικές αναθέσεις από το BBC μου έδωσαν την ευκαιρία να γνωρίσω εκλεκτούς μουσικούς σολίστ – ερμηνευτές και μουσικά σύνολα και να συνεργαστώ μαζί τους σε ηχογραφήσεις και σε συναυλίες.
Στην Ελλάδα, εκείνα τα χρόνια και μέχρι περίπου το 2000, η μουσική μου παρουσία περιορίστηκε, όχι πάντως από δική μου επιλογή, στον θεατρικό χώρο. Συνεργάστηκα ως συνθέτης με Θεατρικούς Οργανισμούς όπως το Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο, το Κρατικό Βορείου Ελλάδος, τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και προπάντων την Θεατρική Ομάδα «Δεσμοί» της Ασπασίας Παπαθανασίου.
Το 2005 εγκαινιάστηκε επίσης – και έκτοτε εξελίσσεται – η πολύ γόνιμη συνεργασία μου με το ΘΕΠΑΚ (Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου της Κύπρου) και τον σκηνοθέτη/δημιουργό του, τον ποιητή Μιχάλη Πιερή. Η συνεργασία με το ΘΕΠΑΚ ξεκίνησε με τον Μεσαιωνικό «Ερωτόκριτο» που σε μεγάλο βαθμό με ξαναέφερε στους γοητευτικούς δρόμους του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού.
Σήμερα, το τραγούδι αποτελεί και πάλι ζωτικό κομμάτι της δημιουργικής μου πορείας, μαζί με τις αναζητήσεις μου στο Θέατρο του Ήχου και στην σχέση Μουσικής και Λόγου.
Τώρα
“Η Ελεγεία της Γενεύης”
Μουσικό έργο του Χρήστου Πήττα βασισμένο στην ομότιτλη ποιητική σύνθεση του Μιχάλη Πιερή.
Πρώτη εκτέλεση: 29 Σεπτεμβρίου 2022, Πολιτιστικό Φεστιβάλ Αξιοθέας, Λευκωσία-Κύπρος.
Συντελεστές: Αμαλία Τάτση & Διονύσης Τσαντίνης (τραγούδι) Sorin Alexandru Horlea – βιολί, Σταύρος Πετρόπουλος -Βιολοντσέλο, Μανώλης Νεοφύτου – πιάνο, Μάριος Νεοφύτου – κρουστά.
“Cassandra’s Wedding”
Μουσική- Χοροδραματική Πράξη. Το πρόσφατο αυτό έργο του Χρήστου Πήττα που στηρίζεται σε κείμενα του Tony Harrison, του πιο σημαντικού ίσως σύγχρονου Άγγλου ποιητή /δραματουργού, δεν έχει ακόμα παρουσιαστεί λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί με την πανδημία. Είναι γραμμένο για μία Ηθοποιό/Φωνητική σολίστ, Δύο Χορευτές, εξαμελές ανδρικό φωνητικό σύνολο, δεκαμελές Οργανικό ensemble και EST (Ηλεκτρονική υποστήριξη).
“Ο Δαίμων της Πορνείας”
Μουσικό ιστορικό αφήγημα για δύο φωνητικούς ερμηνευτές και συμφωνική ορχήστρα.
Η μουσική αυτή σύνθεση του Χρήστου Πήττα είναι βασισμένη στον «Δαίμονα της Πορνείας», από το Χρονικό του Λεόντιου Μαχαιρά (15ος αιώνας μ.Χ) και το ομότιτλο ποίημα του Γιώργου Σεφέρη (1900-1970).Αναφέρεται στην περίοδο 1359-1369 μ.Χ. όταν βασιλιάς της Κύπρου ήταν ο Πέτρος ο Α’ και στην βίαιη δολοφονία του.
Πρώτη εκτέλεση: 2 & 3 Νοεμβρίου 2023 Θέατρο «Ριάλτο» Λεμεσός και θέατρο «Παλλάς» Λευκωσία
Συντελεστές: Χρήστος Κεχρής (τενόρος) Διονύσης Τσαντίνης (βαρύτονος), με την Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, (εξάρχων Wolfgang Schroeder) υπό την διεύθυνση της Κυριακής Κουντούρη.
Τώρα
“Cassandra’s Wedding”
Μουσική- Χοροδραματική Πράξη. Το πρόσφατο αυτό έργο του Χρήστου Πήττα που στηρίζεται σε κείμενα του Tony Harrison, του πιο σημαντικού ίσως σύγχρονου Άγγλου ποιητή /δραματουργού, δεν έχει ακόμα παρουσιαστεί λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί με την πανδημία. Είναι γραμμένο για μία Ηθοποιό/Φωνητική σολίστ, Δύο Χορευτές, εξαμελές ανδρικό φωνητικό σύνολο, δεκαμελές Οργανικό ensemble και EST (Ηλεκτρονική υποστήριξη).
“Ο Δαίμων της Πορνείας”
Μουσικό έργο βασισμένο στο Κυπριακό ‘Χρονικό΄ του Λεόντιου Μαχαιρά (1360-1432) και στο ποίημα του Γιώργου Σεφέρη, εμπνευσμένο από το ‘Χρονικό’. Το έργο, για δύο φωνητικούς σολίστ (Τενόρος – Βαρύτονος) και Συμφωνική Ορχήστρα, γράφτηκε το 2019/20 και η παγκόσμια πρεμιέρα του είχε προγραμματιστεί από την Κρατική Ορχήστρα Κύπρου για το καλοκαίρι του 2020. Αναβλήθηκε λόγω πανδημίας .